Stilstaan en Bevrijding
In Nederland kennen we twee bijzondere dagen met totaal andere lading vlak na elkaar: dodenherdenking en bevrijdingsdag. En ow, wat zijn die dagen beiden belangrijk. En niet alleen om de geschiedenis te memoreren. Het staat voor mij ook symbool voor wat ik iedereen gun: een moment stil staan bij je Zelf, om vervolgens te kunnen genieten van je eigen Bevrijding. Wat zou het mooi zijn hè, om in 2 minuten tijd je eigen geschiedenis een plek te geven en vervolgens je vrijheid te kunnen vieren. Zo snel zal het niet gaan, met regelmatig 2 minuten aandacht voor je Zelf nemen kom je daarentegen een heel eind.

Je Zelf delen verbindt
Ik ben een groot voorstander van het leven positief te aanschouwen en vooral te genieten van wat er wél is. Dat betekent voor mij niet alleen maar stil staan bij de fun factor. Het leven kan juist ook zo bijzonder zijn als ook de kwetsbare, soms pijnlijke, aspecten met elkaar gedeeld worden. Persoonlijk ervaar ik die momenten soms als zoveel bijzonderder dan de dagelijkse ‘leuke dingen’. Het delen van je Zelf met anderen verbindt. En zorgt voor vriendschappen voor het leven. Op de een of andere manier gebeurt dat makkelijker tussen man-man en vrouw-vrouw. Tussen man-vrouw ontstaan er vaak allerlei muren die het contact belemmeren. Dit geldt helemaal tussen singles. En laten het nou net díe muren zijn die je als single het meest belemmeren in het ervaren van (een nieuwe) liefde. Deze blog gaat dan ook over muurtjes.

Weg van de pijn.. welkom muur ter bescherming
In mijn beleving zijn er twee muren die we als mens ‘inzetten’ om onszelf te beschermen en die ons tegelijkertijd ook afhouden van waar we naar verlangen, een interne en een externe muur. De externe muur zorgt ervoor dat de buitenwereld ons wel of niet ‘echt’ kan zien. Hierover een andere keer meer. Deze blog gaat over de interne muur.

Het doel van de interne muur is het beschermen van je Zelf. In je leven komen gebeurtenissen op je pad die je raken, zowel positief als negatief. Je lichaam registreert al deze gebeurtenissen. Komen er meerdere malen soortgelijke gebeurtenissen voor, dan gaat je lichaam daarin een patroon zien. In het geval van negatieve ervaringen (pijn, pesten, falen, teleurstelling, gekwetst worden) gaat je lichaam je daar (vaak onbewust) tegen beschermen. Proberen je van de pijn af te houden. Er wordt als het ware een muur tussen je gevoel en je hoofd gelegd, als het ware als een beschermlaag. Op deze manier wordt de wereld weer wat behapbaarder en leuker. Het is letterlijk een overlevingsmechanisme, dat van jongs af aan zijn intrede doet. Afhankelijk van de gebeurtenissen die iemand op zijn levenspad krijgt, wordt de muur dikker en dikker. Totdat in het extreemste geval totale isolatie van je gevoel heeft plaatsgevonden.

De interne muur heeft de mogelijkheid om per moment meer of minder aanwezig te zijn. Hoe veiliger/vertrouwder je je voelt, hoe minder noodzaak de muur voelt om je te beschermen. Op deze momenten kan je meer bij je echte gevoelens komen. Voel je je bedreigd of onzeker? Dan zal de interne muur zich laten gelden en volop aanwezig zijn.

Liefde is.. het zorgvuldig afbreken van je muur
Wat die muur helaas niet uit zichzelf bedenkt, is of je de verschillende beschermlagen na verloop van tijd nog steeds nodig hebt. Zo kan de beschermlaag waarmee je je in je jonge jaren gewapend hebt nu niet meer nodig te zijn. We zijn inmiddels volwassen geworden en je hebt daarmee het vermogen ontwikkeld er anders mee om te kunnen gaan. En je hebt inmiddels ook de nodige ervaringen in de liefde (of het ontbreken daarvan).

Daar waar je ooit onbezonnen verliefd durfde te zijn (je dacht er niet eens overna), kan je na een paar pijnlijke blauwtjes of relatiebreuken een stuk voorzichtiger zijn in de liefde. De grote vraag is: dient deze muur je in je wensen/verlangens of staat het je in de weg? Dit zal voor iedereen anders zijn en ook per moment verschillen.

Heb je het gevoel dat er iets in staat tussen jou en het vinden van een (nieuwe) partner, dan is het raadzaam je interne muur nader te bestuderen. Letterlijk je muur ont-wikkelen, afbreken, zal je liefdesenergie doen stromen!

Ja ik wil.. mijn liefde weer laten stromen
De eerste stap in het ontdekken of jij een muur hebt en wanneer je deze actief ervaart. Een zeer waardevolle interne hulpbron om hierbij in te zetten is je lijf. Je lijf is een uitermate geschikt om in het hier-en-nu meer inzicht te krijgen in wanneer je vooral denkt en wanneer je vooral voelt (of de twee combineert). Hier heb ik in mijn vorige blog ‘ik denk dat ik voel’ ook al het een en ander over geschreven.

Tip 1
De tip die ik je dit keer wil meegeven: ga in verschillende situaties/momenten na waar je ademhaling zit. Heb je een diepe buikademhaling, adem je tot halverwege je borst of zit je ademhaling in je keel? Hoe hoger (keel) je ademhaling, hoe minder verbonden je met je gevoel bent. Gaat je ademhaling voorbij je navel, dan heb je een sterke verbinding met je gevoel. Het één is niet beter dan het andere, de kunst is oordeelloos te gaan registereren wat je lijf je te zeggen heeft. Dit geeft je inzicht in wat er écht in je binnenste omgaat op dat moment. En niet wat je hoofd (je interne criticus) je wil wijsmaken (‘beschermen’).

Tip 2
Ga voor jezelf het volgende na als je een potentiële nieuwe vlam ontmoet (of bv. solliciteert op een nieuwe baan). Ervaar jij dan wel eens een stemmetje in je hoofd die van alles vindt? Kritiek heeft op wat je doet, wat je zegt, iets vindt van de ander? Dat is je interne criticus! De kunst is te gaan registreren dat je criticus hier aan het woord is en niet je gevoel. Laat deze gedachten voor wat het is (parkeer ze letterlijk in je hoofd) en ga op dat moment terug naar je basis, naar je ademhaling. Waar zit deze nu?

Op naar een lang en gelukkig leven
De tweede stap is te onderzoeken waar jouw muur uit is opgebouwd. Welke beschermlagen heb jij in de loop van je leven opgebouwd? Waarbij de vervolgvraag is: heb je deze beschermlagen nu nog steeds nodig? De kunst is om de verschillende lagen van je interne muur dit opnieuw te bepalen. Is het deel nog steeds nuttig? Laat het dan respectvol de rol van beschermer blijven uitvoeren. Waren ze vroeger nuttig en nu eigenlijk niet meer nodig? Haal de laag dan met liefde en dankbaarheid uit de muur vandaan. De laag heeft je gediend. En je hebt hem nu niet meer nodig. Je zult zien dat je muur in grootte zal afnemen en dat de energie tussen ratio en gevoel weer veel beter kan stromen.

Tip 3
Voor dit onderdeel – het actief onderzoeken van je interne muur – kan het fijn zijn een externe hulpbron (goede vriend / coach) in te zetten. Het gaat vaak om onbewuste lagen die gekoppeld zijn aan pijnpunten in het verleden. Je interne criticus zal alles in het werk gaan stellen om jou daarvan af te houden. Het jezelf bieden van een veilige omgeving en iemand die je door de pijn heen kan helpen, biedt een grotere kans op succes. En geloof me, je leven wordt echt leuker en makkelijker als je hiermee in de actie gaat!

 

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top