SOGGEN & WOGGEN, wie kent het niet?!

Menig student heeft in zijn leven wel eens lopen SOGGEN: ‘studieontwijkend gedrag’ vertonen. Je moet eigenlijk gaan studeren, maar bent druk met van alles bezig – behalve studeren. Je gaat je kamer opruimen, een wasje draaien etc. Eenmaal aan het werk slaat het over in WOGGEN: werkontwijkend gedrag vertonen. Een hele lijst kleine niet noodzakelijke klussen wordt afgewerkt, om maar niet met dat ene moeilijke project geconfronteerd te worden.

Er zijn meerdere oorzaken die aan het SOGGEN en WOGGEN ten grondslag kunnen liggen: angst om te falen, snel afgeleid worden (door social media met stip op 1), je hoofd dat vol zit, de hoeveelheid die je tegen staat, de complexiteit van de materie of buiten je comfortzone moeten treden.

GOGGEN, herken jij het?

Eentje die minder onder de aandacht staat, maar zeker niet minder voorkomt is GOGGEN: het vertonen van gevoelsontwijkend gedrag!
Hoe vaak komt het niet voor dat gevoelens uit de weg worden gegaan omdat ze niet leuk, te groot, onbekend of onberekenbaar zijn. En dan maar hopen dat deze gevoelens vanzelf verdwijnen of over gaan in een fijner gevoel.

Helaas, net als bij SOGGEN en WOGGEN verdwijnen ook gevoelens niet als deze uit de weg worden gegaan. Na verloop van tijd voel je ze misschien niet meer, maar als de gevoelens er niet hebben mogen zijn, dan nestelen deze zich vast in je lijf. Net zo lang totdat je ze oprechte aandacht geeft.

De akeligste bijkomstigheid bij GOGGEN: geen deadline

Het voordeel van SOGGEN en WOGGEN is dat je een stok achter de deur hebt, waardoor je op enig moment ermee geconfronteerd wordt dát je ontwijkend gedrag aan het vertonen bent. Je bewustzijn daarvan wordt groter en groter zodra het tentamen nadert of je een meeting met je baas hebt. En ook je behoefte om ander gedrag te gaan vertonen groeit daarin mee.

Bij GOGGEN loopt het net iets anders, daar is vaak geen deadline aanwezig die je helpt de confrontatie met jezelf aan te gaan. Sterker nog, heel veel mensen hebben geen idee of en wanneer ze aan het GOGGEN zijn. Daarom eerst een toelichting wat het nou precies is.

Hoe werkt GOGGEN

Zoals ik in eerdere blogs al heb gedeeld zijn hoofd, lichaam en hart (gevoel) in ‘normale’ toestand sterk met elkaar verbonden. Op het moment dat er iets gebeurt wat minder leuk of prettig is, bouw je onbewust een (tijdelijk) muurtje om de pijn niet (volledig) te hoeven voelen. Zodra het gevaar geweken is, gaat je muur weer omlaag. Dit muur-mechanisme werkt echter ook op momenten dat het eigenlijk niet nodig is; op het moment dat iets (leuk) spannend is, nieuw, confronterend etc. Je muur is een feit voordat je hebt kunnen onderzoeken of het gevoel misschien wel oké voelt. Pure zelfbescherming. Je ontneemt jezelf daarmee onbewust de kans op een nieuwe gevoels-ervaring. Omdat het vaak om een diep gewortelde reactie gaat, kan het heel lang duren voordat je erachter komt dat je dit überhaupt doet. Een blinde vlek kan je dan ook heel lang ‘negeren’. Gelukkig helpt je lijf een handje mee in het kunnen signaleren wanneer je dit doet.

VOORBEELD: Mijn persoonlijke GOG ervaring

Fysieke ervaring
Zo ben ik er bij mezelf inmiddels redelijk bewust van hoe ik GOG. Dit herken ik aan mijn gedrag en in mijn lijf. Het begint bij mij met onrust in mijn lijf. Ik ga met mijn handen of voeten tikken, kan niet meer stil zitten, krijg opeens de behoefte iets te gaan schoonmaken, moet opeens per direct gaan plassen, iemand appen, nog een keer facebook doorscrollen… Afleiding alom. Deze fase wordt opgevolgd door een nare pijn in mijn onderrug, waarvan ik in eerste instantie de oplossing ga zoeken in het fysieke: zal ik naar de fysio gaan, of naar de sportschool, of toch beter even rustig aan doen? Mocht ik op dat moment nog niet doorhebben dat er emotioneel iets dwars zit, dan wordt deze pijn meestal opgevolgd door pijn in mijn nek. De spieren rond mijn nek zetten zich letterlijk schrap en trekken pijnlijk door naar mijn hoofd. Inmiddels zit ik volledig op slot in mijn hoofd. Akelig! Op dat moment zit er weinig anders op dan een pas op de plaats maken en letterlijk stil te staan (of te liggen). Vroeger ging ik me op dat moment ook nog eens onwijs irriteren aan de pijn, vond ik het oneerlijk, stom etc. Waar mogelijk nog verder weg van mijn gevoel. GOGGEN met hoofdletters. Allemaal strategieën om mijn emotie niet onder ogen te hoeven komen.

Angst voor de emotie
Het bizarre is dat ik wegga van een emotie waarvan ik nog heel weinig weet. Toch is er blijkbaar iets in mij dat zo bang is voor wat er komen gaat, dat ik mezelf op voorhand bescherm door het gevoel niet toe te laten. Is dit een keuze van nu? Nee. Ik heb een groot deel van mijn leven mijn gevoel afgeschermd uit zelfbescherming, ten behoeve van controle. Deze opgebouwde beschermingsmuurtjes zijn heel lang mijn automatische steun en toeverlaat geweest. En ergens vind ik ze nog steeds heel erg fijn. Ik hou ervan te weten waar ik aan toe ben, in control te zijn.

Tegelijkertijd heb ik inmiddels ook door dat het toelaten van allerlei soorten van emoties mijn leven heel veel meer kleur geeft. En weet ik ook dat de mate van het ervaren van geluk evenredig is aan het toelaten van minder fijne emoties. Kom maar door met die emoties dus!

Tja, zo makkelijk is het helaas niet. Want naast de angst om te voelen wat ik voel, wil ik ook mijn omgeving niet teleurstellen. Stel je voor dat als ik mijn echte gevoel toelaat dat ik mijn partner niet meer zo leuk vind als ik nu denk en graag zou willen. Wil ik dat dan wel voelen? Wat zijn hiervan de consequenties? Misschien dan toch liever niet voelen?

Next step
Gezien mijn behoefte aan een fit lijf en een emotievol leven, heb ik inmiddels het punt bereikt om elke emotie die verstopt zit in mijn lijf ruimte te geven om zichtbaar te zijn. Dit lukt met de dag meer en meer. Graag neem ik jullie mee wat ik heb ondernomen om zoveel meer van het leven te genieten dan ik ooit had durven dromen.

Van GOGGEN naar VOLUIT VOELEN

De eerste stap die je te nemen hebt is bewust te onderzoeken wanneer je aan het GOGGEN bent. Dat kan je doen door jezelf als het ware vanaf een afstandje te gaan observeren, alsof je naar een film van je eigen leven kijkt. Wat zie je jezelf doen? Wat hoor je jezelf zeggen? Wat zie je jezelf níet doen? Puur waarnemen. Als je meer verbinding wilt krijgen met je gevoelens is het belangrijk om hier je aandacht naartoe te brengen en zuiver naar jezelf te gaan kijken. Zonder oordeel, zonder verwachting. Valt je iets op? Sta daar dan even bij stil, stap in je Zelf en onderzoek wat er gaande is.

Grote kans dat je ego op de loer ligt om je te weerhouden om meer in verbinding te komen met je gevoel (daarmee zou je ego namelijk terrein verliezen). Wees je daarvan bewust en registreer wanneer dat gebeurt. Je gevoel laat zich niet dwingen zichtbaar te zijn. Lukt het niet gelijk om alles te voelen? Alles wat je aandacht geeft groeit. Je hebt tijd nodig om je échte emoties te gaan zien, te ervaren. Gun je Zelf die tijd!

Je beste vriend

Laten we eens voorstellen dat jij jouw eigen gevoelens bent. En dat jij jaar in jaar uit getracht hebt jezelf zichtbaar te maken naar persoon ‘ik’ en daarbij regelmatig afgewezen bent als je niet mooi of leuk genoeg was. Dan moest je maar weer verdwijnen. Stel, deze persoon ‘ik’ komt dan nu bij je terug en wil alles van je weten… Zou jij je dan in één keer blootgeven aan deze persoon? Waarschijnlijk niet.

Voor je gevoelens geldt precies hetzelfde. Die zullen in eerste instantie voorzichtig zijn zichzelf met jou te delen. Dus mocht je meer contact willen hebben met je gevoel, dan heb je wat te doen in het maken van contact daarmee. Zie je gevoel als een potentiële beste vriend die het investeren waard is. Geef hem liefdevolle aandacht en sta open voor alles wat hij laat zien. En nog niet laat zien. Blijf uit het oordeel en laat je verrassen! De belangrijkste stap is vertrouwen (her)winnen.

Mediator

Het opnieuw contact maken met je gevoel kan voelen als een grote stap als je momenteel een groot gat tussen jullie in ervaart. Het kan dan ook geen kwaad een mediator in te schakelen die jullie (opnieuw) met elkaar helpt te verbinden. Nu heb ik er eentje gevonden die altijd voor je klaar staat, 24/7 beschikbaar is, altijd zuiver in zijn informatieverstrekking en ook nog eens een zeer nauwe band met jouw gevoel heeft. Zou jij deze mediator willen hebben? Zo ja, dan heb ik goed nieuws voor je! Hij is namelijk gratis en per direct speciaal voor jou beschikbaar! Zonder addertjes en zonder kleine lettertjes. Interesse?

Ik zal hem gelijk introduceren: het is je eigen lichaam! Je lichaam weerspiegelt namelijk op elk moment de staat van je Zijn. Ga maar eens voor jezelf na of je de volgende signalen herkent:
– Hoofdpijn
– Pijn in je nek
– Kortademig / hyperventileren
– Tappende vingers of voeten
– Gespannen schouders
– Pijnlijke (onder)rug
– Restless legs (onrustige benen)
– Zenuwtrekken / kuchje

En ga zo maar door. Allemaal signalen van je lichaam dat het tijd is om stil te staan. Bij je Zelf. De verschillende pijnen staan voor een boodschap die je lijf je wil geven.

Ga het gesprek open in

De uitdaging is deze signalen te gaan herkennen en te benoemen waar deze voor jou voor staan. Merk het dus allereerst bij jezelf op als je regelmatig ergens last van hebt in je lijf. Ga met je aandacht naar de pijnplek toe en vraag jezelf:

“Welk signaal wil mijn lichaam mij geven?”
“Waar heeft deze pijn mee te maken?”

Ontdek wat je lichaam je allemaal te vertellen heeft. En heb geduld! Vertrouw erop dat als je de tijd neemt en jezelf oordeelloos aandacht geeft, je steeds meer de taal van je lichaam zal leren spreken. En daarmee veel meer in verbinding met je Zelf.

Door dit structureel te doen, zit ik letterlijk veel lekkerder in mijn vel en sta ik met veel meer verbinding met mijn Zelf en anderen in het leven. Een verademing!

Taak

Aan jou de mooie taak deze ontdekkingstocht met jezelf aan te gaan. Ik zou het leuk vinden als je je bevindingen over jouw zoektocht deelt. Post je hier iets over op mijn facebookpagina? https://www.facebook.com/dertigersoplossing

Succes met jouw liefdevolle oordeelloze gevoelsontdekkingstocht!

Simone van den Berg

Liefde & Gelukscoach

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Scroll naar top